Bergstrøm

Guide til innhold i sosiale medier del 2: Innholdskonsepter

Når researchfasen er vel overstått har du gjort grunnarbeidet for fase 2: Innholdskonsepter! Innholdsproduksjon kan være utfordrende for kreativiteten siden det stadig må reproduseres, men fortvil ikke – her er noen ideèr!

En dag i livet til en innholdsprodusent

Hvis vi tar utgangspunkt i en nettbutikk som selger f.eks kosmetikk, vil en fin oppdeling av innhold kunne se slik ut:

1. Branding
Brandingrelatert innhold kan være alt fra stemningsbilder og inspirasjon, men fellesnevneren er at det bygger identitet. Inspirasjon til julemakeup er en strålende kategori for nettbutikkseksempelet vårt. Brandingrelatert innhold har ikke salgsbudskap. Dette er fordi vi jobber utifra inntjening i et langt lengre perspektiv.

2. Produktbruk
Innholdsmarkedsføring dreier seg ofte om å forklare hvordan en skal bruke bedriftens produkter. Dette er ikke-ledet og un-biased info som gir brukeren verdi og bygger et tettere kundeforhold. Et eksempel vil være; hvordan påføre mascara for best mulig resultat – men også nyheter og nye produkter. Husk å blande dette med branding og andre typer innhold; ingenting er verre enn bedrifter som kun har generiske produktbilder!

3. Overordnet produktbruk
Selv om du som bedrift selger separate produkter, er det strategisk å illustrere hva som skjer når disse blir en helhet. Husker du eksempelet fra Del 1? Hagespaden? Hvis du skriver innhold om hagespaden; er det også strategisk å lage innhold rundt hage og bed. Samme gjelder for vårt nettbutikkeksempel, selger du makeup er innholdsartikler som illustrerer en komplett julemakeuplook lurt!

4. Call to action
En innholdsstrategi er ikke komplett uten call to action. Eksempler på call to action er, klikk her for å kjøpe, bestill tid i dag etc. Men – det er utrolig viktig å ikke ha for mye av denne typen innhold. Da blir det fort sjelløst og kommunikasjonen blir ikke særlig genuin. Jeg legger gjerne inn at hvert 4-5 innlegg har en salgsbasert kommunikasjon.

5. Artikler fra andre/Gjesteinnhold
Innhold som stammer fra gjesteskribenter eller bloggere/Instagramere/vanlige mennesker som bruker bedriftens produkter er verd sin vekt i gull. Husk å spørre pent om å få låne bilder. En del bedrifter kjører innholdsproduksjon KUN med bilde av andre – det kan også bli litt sjelløst. Det er vel så viktig å produsere innhold selv.

En sunn blanding av disse innholdstypene vil bidra til å skape en god innholdsstrategi. Enhver bedrift er likevel helt unik og trenger skreddersydd innhold. Dersom du ønsker å slå av en prat om innhold, ta kontakt!

I Del 3 skal jeg fortelle litt om hvilke måltall som er strategiske for innhold. Ingenting er viktigere enn å måle innsatsen!

Husk at du også kan signe deg opp på nyhetsbrevlisten min, og motta dette rett i mailboksen din. Sign deg opp nederst på siden!